Gå til hovedindhold

Netværk og LindkedIn

Dit netværk er vigtigt, når du skal finde dit næste job. Det gælder både dit fysiske og digitale netværk, fx LinkedIn.

Indhold

    Find dit job gennem netværk

    I videoen herunder, kan du se, hvad et netværk er, og hvordan du kan bruge det aktivt.

    Spred budskabet

    Når du fortæller dit netværk, at du er ledig, er det vigtigt, at du beskriver:

    • Hvilke jobs og brancher, du søger ved
    • Hvad din uddannelse er, og hvad du kan bruge den til
    • Hvilke kompetencer, du gerne vil bringe i spil i et nyt job

    Når du er konkret om dine mål og ønsker, er det nemmere for dit netværk at præsentere dig for deres netværk.

    LinkedIn for begyndere

    Se videoen og få en introduktion til LinkedIn, og hvordan du kan bruge det som et digitalt netværk i din jobsøgning.

    Udfyld din profil og bliv fundet af rekrutteringskonsulenter

    Din profil på LinkedIn skal beskrive, hvem du er fagligt. Du kan udfylde din erfaring, uddannelse, kurser, frivilligt arbejde, certifikater, kompetencer, og du kan få anbefalinger og give andre anbefalinger.

    Lad dit netværk vide, at du leder efter arbejde ved at slå ’Open to Work’-funktionen til. Du finder funktionen under dit profilbillede ved at trykke på knappen ’Interesseret i’.

    Når funktionen er slået til, vil der være en grøn ramme rundt om dit profilbillede. Samtidig kan rekrutteringskonsulenter nemmere finde dig og tilbyde dig job.

     

    Flere tips til at bruge LinkedIn i din jobsøgning

    Ligesom du skal have et professionelt billede af dig selv i dit CV, bør du også have et på LinkedIn.

    Om dit billede er sort/hvid eller i farve betyder ikke noget. Vigtigt er det dog, at dit ansigt er i fokus, og du kigger ind i kameraet. Langt størstedelen bruger LinkedIn på deres smartphone, og hvis dit billede er af hele din krop, vil man ikke kunne se dig så let.

    Smil og se imødekommende ud. Undgå festbilleder og selfies.

    eksempler på billeder i CV og LinkedIn

     

    Dit CV skal være målrettet den virksomhed, du søger job ved.

    Din LinkedIn-profil må derimod gerne indeholde al din erhvervserfaring, uddannelse, kurser mm.

    For nogle giver det mening at have hele deres karriere på LinkedIn, hvor andre med en lang karriere kun vælger at have de seneste 5 år med. Prøv dig frem. Som tommelfingerregel bør du ikke medtage udløbne kurser og certifikater, ligesom din folkeskoleuddannelse i mange tilfælde ikke er relevant.

    I stedet for at skrive 'Jobsøgende' eller 'Søger nye muligheder' i din overskrift på din LinkedIn-profil, så prøv med en mere rammende og kreativ beskrivelse af din faglighed.

    Udover profilbilledet er din overskrift det første, man ser. Den ses også, når du skriver et opslag eller kommenterer på andres opslag.

    Eksempler på overskrifter

    • Studievejleder: "Finder potentialet i de unge og hjælper dem videre med studierne"
    • Kontorassistent: "Detaljeorienteret kontorassistent søger nyt ansvar"
    • Kundeservicemedarbejder: "God service er min passion, glade kunder gør en god dag bedre"

    Hvis du vil fremhæve din faglighed, kan du skrive sådan her:

    • Studievejleder | Ungdomsuddannelse | Pædagogik | Motivationsteori
    • Kontorassistent | Detaljeorienteret og ansvarlig | Administration | Sekretær
    • Kundeservice | Skaber glade kunder | Positiv | Hjælper virksomhedens omdømme

    Når du har en udfyldt profil, skal du finde ud af, hvor mange fra dit netværk (venner, bekendte, tidligere kollegaer osv.), der er på LInkedIn. 

    Du kan søge direkte efter en persons navn, men også efter uddannelse eller en virksomhed. 

    Hvis det er lang tid siden, I har haft kontakt: Tilføj en besked, når du sender din netværksanmodning. Skriv hvor I kender hinanden fra, og at du håber, du må blive en del af hans eller hendes netværk på LinkedIn. 

    De færreste vil afvise dig, hvis du er høflig.

    På LinkedIn behøver du ikke kende alle personligt. Hvis du ser et spændende opslag fra nogen, er det en god idé at give et like eller en kommentar.

    Bagefter kan du skrive til personen, der har skrevet opslaget, at du synes, det er interessant - og at du godt kunne tænke dig at have personen i dit netværk.

    Når du har en udfyldt profil, er det tid til at skrive dit første opslag.

    Du kan med fordel skrive, at du er ledig og søger nye muligheder. Husk at være konkret med, hvad du ønsker at arbejde med og hvorhenne i landet, du søger. Derved kan dit netværk lettere holde øje for dig.

    Tilknyt gerne et billede eller en videopræsentation af dig selv i opslaget. Opslag med billeder og video klarer sig generelt bedre på LinkedIn, og flere ser derfor dit opslag.

    Afslut dit opslag med, at det gerne må likes og deles.

    Grupper

    På LinkedIn er der grupper for ledige og mere branchespecifik vidensdeling. Meld dig ind i grupperne, især hvis du har brug for sparring. I grupperne kan du netværke. En god gerning avler ofte flere, så hvis du hjælper nogen med at få job, vil de sansynligvis også gerne hjælpe dig.

    Følg enkeltpersoner

    Du kan følge en virksomhedsleder, politiker eller lignende på LinkedIn. Du finder 'Følg'-knappen på deres profil under 'Mere'. Når du følger en person, vil deres opslag dukke op i dit feed. 

    Du kan også følge relevante virksomheder. Det er en god måde at holde dig opdateret på, især hvis du gerne vil sende virksomheden en uopfordret ansøgning.

    Hvad stoler man mest på: Når en person taler godt om sig selv, eller andre taler godt om personen?

    Anbefalinger kan i bedste fald lande dig et job. Hvis du spørger dig selv, hvem der har været forrygende at arbejde eller studere sammen med, hvem kommer du så i tanke om? Du bør skrive dem en anbefaling, hvilket du kan gøre på deres profil under afsnittet om anbefalinger.

    Du kan også bedre andre om, at de skriver dig en anbefaling. Du kan fortælle, at du ønsker anbefalinger, fordi du leder efter arbejde. Fortæl også gerne, hvad du synes, de skal fremhæve. Måske jeres gode samarbejde, kommunikation, opgaveløsningen eller noget fjerde?

    Du bør ikke give anbefalinger til hvem som helst, især ikke hvis du ikke selv har mange anbefalinger. Det kan virke utroværdigt.