Gå til hovedindhold

Jobsamtale

Få tips til din forberedelse af jobsamtalen, og hvad du skal gøre - og ikke gøre - under samtalen. Få også råd til at håndtere afslag. 

Indhold

    Der er mange måder at gå til jobsamtale på. Nogle samtaler er meget formelle, mens andre er uhøjtidelige med få repræsentanter fra virksomheden. Det er også blevet mere normalt at holde jobsamtaler online.

    Her får du vores bedste bud på, hvordan du forbereder dig på processen før, under og efter jobsamtalen.

    Før jobsamtalen

    Til en jobsamtale vil du ofte blive bedt om at give en præsentation af dig selv og de kompetencer, du har fra  tidligere jobs eller fra din uddannelse.

    Denne korte præsentation kalder man ofte for ’elevatortalen’.

    Kort og præcis

    Elevatortalen er en kort og præcis præsentation af dig selv, hvor du lægger vægt på din faglighed. Talen skal ikke vare længere end ca. 1 minut, men den skal opsummere, hvad du kan – gerne med konkrete resultater eller succeser fra dit arbejds- eller studieliv.

    Præsentationen kaldes elevatortalen, fordi den skal kunne fremsiges, hvis du fx mødte en relevant arbejdsgiver i en elevator, og du kun havde den tid det tager at komme fra 0.-4. sal.

    Brug CV som udgangspunkt

    Kig på dit CV og brug det som udgangspunkt for din elevatortale. Øv din tale igennem nogle gange. Det er en rigtig god idé at skrive den ned, så du kan repetere den. 

    Øvelse gør mester

    Øv din elevatortale foran spejlet, foran en ven eller en fra din familie. Du kan også optage dig selv med din telefon – på den måde ved du også, hvor længe din elevatortale varer.

    Flere end halvdelen af arbejdsgivere mener, at din motivation for jobbet er et af de vigtigste elementer i jobsamtalen - og at du bør bruge mere tid på at forstå din egen motivation (Ballisager, 2023 og 2024).

    Fremhæv din motivation til jobsamtalen

    Du har med forhåbentlig allerede sat ord på din motivation i jobansøgningen. Brug jobsamtalen som en anledning til at fremhæve din motivation.  

    Derfor - tænk over, hvorfor du søgte lige den her stilling? Var det opgaverne? Muligheden for at starte noget op fra bunden og sætte dit eget præg på det? Eller var det teamsamarbejdet, der motiverede dig, fordi du er virkelig god til samarbejde?

    Her er en række spørgsmål, som du med fordel kan forberede et svar på.

    Det er ikke sikkert, at du bliver stillet dem alle, men hvis du har taget stilling til dem, bliver du ikke overrasket.

    • Fortæl kort om dig selv 
    • Hvorfor søger du nyt job?
    • Hvad er dine forventninger til jobbet?
    • Hvad kender du til virksomheden?
    • Nævn dine styrker og svagheder
    • Er der noget i stillingen, som vil være en udfordring for dig?
    • Hvorfor søger du netop dette job?
    • Hvad vil du kunne bidrage med i denne virksomhed?
    • Hvorfor er det lige dig, vi bør ansætte?
    • Hvilke tidligere erfaringer har du med de forskellige hovedområder i jobbet?
    • Hvad motiverer dig ved jobbet?
    • Hvad trives du mindst med at lave?
    • Hvordan arbejder du under pres?
    • Hvordan samarbejder du?
    • Hvis du har haft stress, hvordan håndterer du det så?
    • Hvordan har du det med arbejdstiderne?
    • Hvorfor har du været ledig så længe?
    • Hvorfor har du haft mange korte ansættelser?
    • Hvordan leder du andre/hvordan vil du gerne ledes?
    • Hvad synes dine tidligere kolleger om dig?
    • Hvordan håndterer du konflikter?
    • Hvor ser du dig selv om fem eller ti år?

    Under jobsamtalen

    Se videoen nedenfor og få råd til jobsamtalen.

    Online jobsamtale

    I din indkaldelse vil der formentlig stå i hvilket program, samtalen afholdes. Det kan fx være Teams eller Zoom. Har du det ikke, skal du hente det ned på din computer.

    Få en ven eller et familiemedlem til at holde et møde med dig i programmet, hvis ikke du har prøvet det før.

    På den måde får du set, hvor du skruer op for lyden, tænder for kameraet eller bruger andre funktioner i programmet.

    Log ind i god tid inden en online samtale.

    På den måde har du mulighed for at tjekke, om det hele spiller. Tjek også, at din pc har nok strøm og sæt eventuelt strømstikket i.

    Når du er logget ind, har du mulighed for at tjekke lyden og om dit webkamera virker. 

    Det kan nogle gange drille og det kan være være ret stressende, hvis samtalen starter om lidt og lyden ikke virker.

    Det kan være en god ide at stille din pc  på et par tykke bøger. På den måde kommer dit webcam op i øjenhøjde, så du ikke bliver filmet nedefra.

    Samtidig bør du tjekke, at du ikke sidder med et vindue i baggrunden. Hvis der er meget lys bag ved dig, bliver det dit ansigt mørkt og svært at se tydeligt.

    Det bør du ikke gøre til en jobsamtale

    Nu har du fået mange råd til, hvad du skal gøre til en jobsamtale. Der er også ting, du bør lade være med at gøre, når du møder arbejdsgiver for første gang:

    1. Lad være med at tale dårligt om din tidligere arbejdsplads
    2. Kom ikke for sent
    3. Fokuser ikke for meget på dine egne behov.  

    Efter jobsamtalen

    Det er nervepirrende at gå til jobsamtale, og du klarede det!

    Husk at fokusere på, at du har gjort det så godt, som du kunne.

    Ventetiden indtil du hører fra arbejdsgiver, kan virke rigtig lang, men hold humøret højt og fortæl andre om din oplevelse til jobsamtalen.

    Det er en rigtig god idé at spørge personen, der giver dig afslag, om feedback på din præstation til jobsamtalen.

    Du kan fx spørge:

    • Er der nogle kompetencer, jeg mangler?
    • Hvordan var min tilstedeværelse i jobsamtalen?
    • Hvorfor valgte I den anden kandidat over mig?
    • Hvad skulle der til for, at jeg havde fået jobbet?

    Brug tilbagemeldingerne til at forbedre din jobsøgning.

    Hvis du får at vide, at du mangler konkret erfaring med en bestemt opgavetype, kan du undersøge, om du kan komme i virksomhedspraktik eller tage et kursus i det.

    Det kan også være, at du skal arbejde med at være mindre genert og mere livlig til en jobsamtale. Det kan du øve med venner og familie eller i netværksgrupper med andre ledige.

    Det er kun i meget sjældne tilfælde, at et afslag handler om noget personligt. Fat derfor mod og brug jobsamtalen og afslaget på at gøre det endnu bedre næste gang.

    Når du har sendt mange ansøgninger - og stadig ikke fået arbejde - kan det være svært at holde motivationen oppe. 

    Men husk: Når virksomhederne vælger personer til samtale, vælger de ud fra dit CV og ansøgning. Hvis du får afslag, er det din ansøgning, de afviser og ikke dig som person.

    Læg en plan

    En plan kan hjælpe dig med at bevare motivationen:

    • Lav en oversigt over mulige virksomheder, så du har flere ”skud i bøssen”.  
    • En plan kan gøre det nemmere at bevare håbet om, at du nok skal lykkes - fordi der er flere muligheder. 
    • Skriv i din plan, hvor mange timer du bruger om dagen på jobsøgning. Se på din jobsøgning som et arbejde. Faktisk er jobsøgning et af de mest krævende jobs, der findes. Derfor har du brug for pauser. Hold dem med god samvittighed. 
    • Læg derfor aktiviteter i din plan, der kun handler om, at du slapper af. Det giver ny energi

    Brug dit netværk

    • Meld dig ind i netværk med andre jobsøgere, så I kan støtte og motivere hinanden. Andre jobsøgere kan også give inspiration til jobmuligheder i andre typer virksomheder, end du ellers ville søge job.

    • Der kan være netværk i din A-kasse eller på forløb ved Jobcentret. 
      Tjek også Power jobsøgerne eller seniorerhverv 

    • Meld ud til dit netværk: Både det fysiske og på Linkedin, at du er på udkig efter et job, og at de gerne må kontakte dig med konkrete jobopslag eller tips om virksomheder.